Mat på våra fat

Råvarorna räcker väldigt långt numera, inte bara pga av att jag äter så lite utan för att vi bara är 3 som äter överhuvudtaget. I somras flyttade äldsta sonen hemifrån och då hans flickvän sov över en hel del hos oss blev det helt plötsligt 2 mindre att laga mat till och det har inte jag helt lyckats planera in i matlagningen.
Det har blivit alldeles för mycket mat kvar och visserligen är det ju bra men det är inte så roligt att behöva äta samma mat flera dagar i sträck.

Kokade pasta här om dagen och försökte tänka till, jag tänkte att jag kokar 4 portioner för sonen äter lite mera än en portion, maken en portion och jag nästan en portion på två måltider. Men ack vad jag bedrog mig, hur stora är deras beräknade portioner egentligen, för det räckte till två måltider för oss alla.

Jag får planera hur jag ska få ut det mesta av råvarorna utan att det blir tradigt med samma mat flera dagar på raken så igår kväll strimlade jag upp 1 kg kycklingfilé som jag stekte och gjorde till 2 olika maträtter. Den ena blev till kyckling med currysås och den andra kryddade jag med tacokrydda som vi ska ha till tortillas.
Jag har börjat göra min egna tacokrydda för att slippa glutamat och andra konstiga tillsatsämnen och den smakar lika bra som den köpta.

Tacokryddblandning:
1 tsk vitlökspulver
1 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk chilipulver
1,5 tsk salt

Det är inte jag själv som kommit på den blandningen utan Maria som har LCHF-bloggen Airams mat

Har ni provat Knorrs Fond du chef buljongtärningarna, om inte gör det. Ingen glutamat, färgämnen eller konserveringsmedel och det blir en så mycket mustigare smak på såsen och grytan.


Idag inmundigar jag mig ett par skivor blodpudding med lingonsylt och majskorn till lunch och till middag blir det stekt magert fläsk i sky och massor med stekt lök det serveras med kokt potatis och en sallad. 
Nu ska jag göra mig redo för en ny arbetsdag. Tjingeling.


 

Kommentarer
Postat av: Cinn

Hej! Gillar inte heller en massa E.... i maten. Gärna så rent som möjligt.

Vilket bra tips med buljongtärningarna! Tack!

2010-01-13 @ 21:04:58
URL: http://http//:cinnamonen.blogspot.com
Postat av: Diana

Vad duktig du är som tänker på sånt. Jag äter allt möjligt konstigt. Men egentligen så vill jag inte de men de är ju enkelt. Blir imponerad av sånna som dig som gör sin egen krydda mm pga de. Jag skulle ha alla möjligheter i världen egentligen efetrsom jag jobbar på restaurang men är för lat. Ha en bra dag!!

2010-01-14 @ 09:07:45
URL: http://dianachaaya.blogg.se/
Postat av: Maya

Hos oss är det bara jag som äter mindre men det märks också, vi har inte lärt oss det än så det blir alltid mat över. Vi får bjuda hem svågern men han klagar ju inte..:)

Gott med blodpudding!!

2010-01-14 @ 09:19:45
URL: http://denkortavagen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hallå! Här serverades blodpudding till övriga klanen i dag. Sjäöv är jag på min första soppdag á la Xtravaganza. Trött, hungrig frusen men vid gott mod! Håll tummarna att jag orkar hålla ut!

Birgitta

2010-01-14 @ 17:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback