Long time no see

Det är ett tag sedan jag uppdaterade så det får bli en liten summering.
Först och främst så glömde jag väga mig igår så det fick bli idag och vågen visade på -1kg, mycket trevligt.

Träningen har kommit igång riktigt bra, 3 gånger i veckan varav söndag består av ett dubbelpass med gym + vattengympa direkt efter. Väldigt skönt.

Vi har fått en del snö som orsakade lite problem i onsdags när jag skulle till jobbet. Maken som skulle köra ut bilen från garaget trodde att han skulle lyckas köra igenom snön utanför garagedörren utan att behöva skotta först, och det hade han nog klarat om inte en bil backat ut precis framför honom strax utanför garaget vilket gjorde att ha var tvungen tvärnita mitt i värsta snön. Han körde fast. Sedan tog det oss 40 minuter och 5 personer att ta oss loss. Vilket styrkepass det blev med all den tunga snön, så inget ont som inte har något gott med sig.

Jag har även fnulat (=funderat, spånat) på att starta eget mer om det kommer.

Något som jag gillar är ekonomi. Att skriva budget och se hur det funkar är väldigt inspirerande speciellt när man lyckats få till en som ger mycket över. Jag brukar göra det med jämna mellanrum när jag känner att jag börjar bli släpphänt med pengarna. Konsumentverket har en bra sida där du kan skriva in och räkna ut en egen budget online, finns här och de har även en broschyr med lite mera information och siffror som du kan använda dig av för att räkna ut en budget för famljen "Koll på pengarna 2010". Den är mycket användbar, där finns bla en jämförelse på hur mycket det kostar att bo kvar hemma hos föräldrarna kontra en egen bostad. 

Idag tror jag att jag att jag ska baka semlor, ska försöka få till en magrare variant. Yngsta sonen har beställt bruna bönor och fläsk så jag måste lägga bönorna i blöt och ragga reda på något köttaktigt som jag kan äta för bacon och sidfläsk är inte ett alternativ, jag blir så illamående av det. Tror jag ska prova med skinka eller bog som är lite magrare. Jag får testa och se.
Gjorde förresten chili con carne igår med bönor jag själv kokat och det gick mycket bättre, inte alls så gasigt som med köpes.
Idag äter vi en gryta på nötbog som jag gjorde i går kväll. Grytor tycker jag är så roliga att göra de misslyckas aldrig och du kan ta vad du har hemma. Jag satte i en konserv med krossade tomater med chilismak, en kanlestång, morot, paprika, salt, svartpepparkorn, vitlök, lök, lagerblad, dijonsenap och gröna linser. Efter 3 timmar var köttet så mört att man kunde dela den med gaffel. Har inte bestämt vad vi ska ha till det men potatis, pasta, couscous, bulgur, ris allt funkar så det är bara att ta det man känner för vid tillfället. 
  


Kommentarer
Postat av: KIKI

Grattis till ännu ett minus kilo!!!

Starta eget?! spännande!!

Grytan lät jättegod...jag käkade själv ärtsoppa för första gången sedan op:en...JÄVLARS vilka gaser jag fick inte alls skönt...det dröjer nog innan jag testar igen...

Ha det bäst, vännen

KRAM

2010-02-02 @ 20:56:55
URL: http://blogg.familjen-ahlgren.se
Postat av: Självförtroende

Bra jobbat!

2010-06-23 @ 10:57:01
URL: http://www.xn--sjlvfrtroende-cfb7y.net/
Postat av: Agnes

Kan tipsa om kallrökt skinka istället för bacon, nästan smak med rökighet och sälta men mycket mindre fett. Blir jättebra om man kör dem lagom "knaperstekta" i ugnen.

2010-12-03 @ 16:05:06
Postat av: Helen

Hej!

Hittade din blogg genom google sökning. Har du gått ner mycket? Är själv opad för ca 1 år sen.. Kul med någon som gjort samma sak, så jag kommer nog forsätta läsa.

2011-03-09 @ 16:40:23
URL: http://hesa.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback